پیامک تبلیغاتی هنوز یکی از بهترین و مستقیمترین روشهای تبلیغاته که خیلیا باهاش ارتباط میگیرن، ولی موضوع مهم اینه که باید بدونی چطور از این ابزار بهدرستی استفاده کنی. روشای قدیمی مثل پیامک منطقهای که یه زمانی جواب میدادن، دیگه کمتر اثربخشن، ولی روشای جدید مثل پیامک خدماتی، BTS و LBS میتونن دقیقاً به مخاطبای درست و هدفمند برسن. بیایید با هم دقیقتر این روشها رو بررسی کنیم تا بتونی مناسبترین راه برای کسبوکارت رو پیدا کنی.
1. پیامک منطقهای: روش قدیمی ولی ناکارآمد
پیامک منطقهای سالها پیش به عنوان یه روش مؤثر استفاده میشد. توی این روش، بر اساس لوکیشن مشتریا، پیامای تبلیغاتی به دستشون میرسید. ولی الان مشکل اصلی این روش بلکلیسته؛ یعنی بیشتر افراد سرویس پیامکای تبلیغاتی رو غیر فعال کردن و توی این لیست قرار گرفتن. برای مثال، تصور کن میخوای به همه ساکنین منطقه غرب تهران پیام تبلیغاتی بفرستی، ولی از بین اینا شاید فقط یه درصد کمی پیام رو دریافت کنن، چون خیلیا بلکلیستن یا شمارههاشون دیگه فعال نیست. به همین دلیل، ارسال پیامک به این روش عملاً دیگه بازدهی نداره.
مثال: فرض کن تو صاحب یه فروشگاه لوازم خانگی توی منطقه صادقیه هستی و میخوای تخفیفهای ویژهات رو به مشتریای غرب تهران بفرستی. با استفاده از روش پیامک منطقهای، پیام به تعداد زیادی از شمارههای منطقه ارسال میشه ولی چون خیلیا دریافت پیامک تبلیغاتی رو غیرفعال کردن، عملاً ممکنه فقط به درصد کمی از مشتریای هدف برسه.
2. پیامک کدپستی و نقشه: محدودیتهای مشابه
این روش هم خیلی شبیه به پیامک منطقهایه، فقط اینجا بهجای لوکیشن عمومی، از کدپستی برای ارسال پیام استفاده میشه. یعنی به شمارههایی که توی یه محدوده خاص کدپستی هستن، پیام ارسال میشه. با این حال، مشکل همون بلکلیست پابرجاست. اگر مخاطب پیامکای تبلیغاتی رو غیرفعال کرده باشه، اصلاً پیام به دستش نمیرسه.
مثال: اگر صاحب یه فروشگاه موبایل توی مرکز شهر هستی و میخوای به مشتریای اون محدوده پیام بدی، پیامک کدپستی میتونه به نظر خوب بیاد، ولی بازم خیلی از شمارههایی که توی اون محدوده کدپستی هستن، ممکنه دریافت پیامکای تبلیغاتی رو غیرفعال کرده باشن. به همین دلیل این روش خیلی پیشنهاد نمیشه.
3باشگاه مشتریان: ارتباط مداوم و دلخواه با مشتری
یکی از مؤثرترین روشها برای نگهداشتن مشتریا و حفظ تعامل با اونا، راهاندازی باشگاه مشتریانه. توی این روش، تو به جای ارسال پیامکای تبلیغاتی عمومی، به مشتریای خاصت که قبلاً ازت خرید کردن یا عضو شدن، پیام میفرستی. این پیامها معمولاً شامل اطلاعرسانیای مهم مثل تخفیفا، جشنوارهها، یا تبریکای مناسبتیه. خوبی این روش اینه که چون مخاطبای تو مشتریای واقعی هستن، پیام بهشون ارزش بیشتری داره و احتمال این که پیام رو باز کنن و پیگیری کنن خیلی بیشتره.
در باشگاه مشتریان، میتونی یه خط باشگاه مشتریان اختصاصی داشته باشی که حتی اگر مشتری پیامک تبلیغاتی رو غیرفعال کرده باشه، باز هم پیامای تو به دستش برسه، چون این پیامها جزو پیامای باشگاه مشتریان محسوب میشن. البته اینجا یه نکته مهم وجود داره؛ برای این که مشتری تو احساس اجبار نکنه، همیشه باید این گزینه رو بهش بدی که بتونه لغو عضویت کنه.
تو این روش، اگه مشتری نخواد دیگه از طرف تو پیام دریافت کنه، میتونه با ارسال عدد 11 عضویتش رو لغو کنه. این کار باعث میشه مشتری حس خوبی داشته باشه و بدونه که همیشه انتخاب دست خودشه. از طرف دیگه، برای اونا که همچنان عضو هستن، این ارتباط دائمی و هدفمند باعث میشه اطلاعات مهم تو رو همیشه بهموقع دریافت کنن.
مثال: فرض کن تو یه فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی داری. مشتریایی که قبلاً ازت خرید کردن رو عضو باشگاه مشتریان میکنی و بهشون اطلاعرسانیای خاص مثل تخفیفای فصلی یا جدیدترین محصولاتت رو میفرستی. اگه یه مشتری حس کنه دیگه به این پیامها نیاز نداره، با ارسال عدد 11 میتونه عضویتش رو لغو کنه و تو هم به راحتی این تغییر رو مدیریت میکنی.
- نکته مهم: هدف اصلی این روش تبلیغ مستقیم نیست، بلکه ایجاد یه ارتباط مستمر و مفید با مشتریاست. با ارائه اطلاعات کامل و بهروز، مثل تخفیفا، جشنوارههای خاص، یا حتی اطلاعرسانیای مهم مثل تغییرات ساعت کاری یا محصولات جدید، مشتری حس میکنه همیشه در جریان اخبار و خدمات تو هست.
4. پیامک BTS: سریع و بهدردبخور، ولی با محدودیت
BTS که به ارسال پیامک از طریق دکلهای مخابراتی معروفه، این امکان رو بهت میده که پیام رو به کسایی که تو محدوده اون دکل حضور دارن بفرستی. مثلاً میتونی پیام تبلیغاتی رو برای افرادی که تو محدوده نزدیک فروشگاهت هستن بفرستی. خوبی این روش اینه که سریع و ساده است و میتونی خیلی زود به تعداد زیادی از افراد پیام بدی. ولی یه نقطه ضعفش اینه که گزارش دلیوری نداری، یعنی نمیدونی دقیقاً چند نفر پیامو دریافت کردن.
مثال: فرض کن یه کافه توی مرکز شهر داری و میخوای توی روزای تعطیل برای کسایی که نزدیک کافهات هستن، تخفیف ویژه ارسال کنی. با استفاده از BTS میتونی پیام رو به همه کسایی که توی اون محدوده هستن بفرستی و مشتریای جدیدی جذب کنی. فقط اینو باید بدونی که نمیتونی مطمئن بشی که پیام حتماً به دست همهشون رسیده.
5. پیامک LBS: دقیق و هدفمند برای تبلیغات خاص
LBS یا پیامک بر اساس مکانیابی یکی از دقیقترین و مؤثرترین روشهای ارسال پیامکه. توی این روش، پیامک به کسایی که وارد یه منطقه خاص میشن ارسال میشه. برای مثال، اگه فروشگاهت توی شمال کشوره و میخوای به افرادی که از تهران به اون منطقه سفر میکنن پیام بفرستی، LBS دقیقاً این کارو انجام میده. این روش گرونتر از بقیهست (حدود ۶۰۰ تومن به ازای هر پیام) ولی بازدهی خیلی خوبی داره چون مخاطبای هدف دقیقاً همون کسایی هستن که توی محدوده مورد نظر حضور دارن.
مثال: فرض کن یه هتل توی کیش داری و میخوای به کسایی که تازه وارد جزیره شدن پیام خوشآمدگویی و معرفی هتل بفرستی. با پیامک LBS میتونی وقتی افراد وارد کیش میشن، پیامهای خاصت رو بهشون بفرستی و احتمال جذب مشتریای بیشتری داشته باشی.
نتیجهگیری: کدوم روش برای کسبوکار تو مناسبه؟
حالا که با روشای مختلف ارسال پیامک آشنا شدی، بهتر میتونی تصمیم بگیری کدوم روش برای کسبوکارت مناسبه. روشای قدیمی مثل پیامک منطقهای دیگه اثربخشی ندارن، ولی استفاده از پیامک خدماتی و LBS میتونه پیامای تبلیغاتیت رو به دست مخاطبای واقعی برسونه و بازدهی بیشتری داشته باشه. اگه دنبال یه پنل پیامکی خوب و قابل اعتماد میگردی، پنل TSPANEL یکی از بهترین انتخاباست که با ثبتنام راحت میتونی از امکاناتش استفاده کنی.
مشاهده قیمت و سایت شرکت کلیک کنید
مشاهده اطلاعات تماس کلیک کنید